مقاله ها

«بهترین زمان مصرف عسل» برای معده و لاغری

بهترین زمان مصرف عسل

بهترین زمان مصرف عسل یکی از موضوعات بسیار داغ و پرطرفدار بین دوستداران سلامتی و رژیم غذایی سالم در جهان است. عسل این طلای خوراکی که از دل طبیعت با عشق به ما رسیده‌ است دارای خواص بیشماری برای سلامتی انسان دارد که مصرف مداوم آن می‌تواند تاثیرات بسیار شگرفی در بهبود عملکرد بدن و سلامتی بگذارد.
مهمترین سوال مصرف‌کنندگان عسل این است که عسل را چه زمان بخوریم؟ و بهترین زمان مصرف عسل چه وقتی است تا بالاترین تاثیر را به همراه داشته باشد؟
ما در این مقاله قصد داریم به صورت کامل درباره زمان صحیح مصرف عسل را برای شما شرح دهیم تا بهترین نتیجه را از آن دریافت کنید.

بهترین زمان مصرف عسل

عسل شیره شفا بخش و طبیعی که به سختی تولید شده و به دست ما می‌رسد از دیرباز نزد فرهنگ‌ها و اقوام مختلف مصرف می‌‌شده است. شما می‌توانید عسل را هر موقع که مایل بودید مصرف کنید. اما توجه داشته باشید که برای استفاده حداکثری از خواص عسل،‌ بهتر است آن را در زمان‌های مشخصی مصرف کنید.
قبل از هر چیز باید بدانید که هر 100 گرم عسل حاوی چه مواد مغذی است:

ماده مغذی

مقدارواحد
کالری304

کیلوکالری

آب

17.2g
کربوهیدرات82.4

g

قندها

82.4g
فروکتوز38.2

g

گلوکز

31.3g
مالتوز7.3

g

ساکاروز

1.5g
پروتئین0.4

g

چربی

0g
فیبر0.3

g

ویتامین C

0.5mg
ویتامین B1 (تیامین)0.04

mg

ویتامین B2 (ریبوفلاوین)

0.06mg
ویتامین B3 (نیاسین)0.8

mg

ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک)

0.1mg
ویتامین B6 ​​(پیریدوکسین)0.03

mg

ویتامین B9 (فولات)

2mcg
ویتامین K0.4

mcg

کلسیم

6mg
مس0.03

mg

آهن

0.4mg
منیزیم2

mg

منگنز

0.1mg
فسفر42

mg

پتاسیم

227mg
سدیم4

mg

روی

0.3

mg

در ادامه به بررسی زمان‌های مفید مصرف عسل می‌پردازیم.

فواید مصرف عسل در صبح

فواید مصرف عسل در صبح

  • دریافت انرژی سالم روزانه
  • بهبود سلامت و عملکرد دستگاه گوارش
  • کاهش دیابت و نیاز به انسولین
  • آنتی اکسیدانی بسیار قوی
  • سلامت پوست و مو و جلوگیری از پیری زودرس
  • کمک به تناسب اندام و لاغری

یکی از بهترین زمان‌ها برای مصرف عسل صبح زود و به صورت ناشتا است. وقتی صبح زیبای خود را با مصرف عسل شروع کنید،‌ آنتی‌اکسیدان‌ها،‌ ویتامین‌ها، مواد معدنی و انرژی لازم را به یکباره بدست می‌آورید. چون در این هنگام معده ساعت‌ها خالی بوده و مستعد جذب هر چیزی می‌باشد. به محض میل کردن عسل،‌ بدون هیچ مشکلی تمام خواص آن وارد بدن شما خواهد شد.

مهم‌ترین فایده میل کردن عسل در صبح بهبود سریع عملکرد دستگاه گوارش است. عسل یکی از معدود مواد استریل‌شده در طبیعت است که به هیچ عنوان هیچ باکتری و … نمی‌تواند در آن زندگی کند. به همین دلیل یک ماده آنتی باکتریال و ضد التهاب بسیار قوی است که می‌تواند تمامی التهاب‌های دستگاه گوارش را فورا تسکین داده و به عنوان یک ملین عمل کند. (خاصیت ملینی فقط به صورت ناشتا است). به همین دلیل حرکات روده را تسهیل بخشیده و تمامی عفونت‌های احتمالی دستگاه گوارش را کاملا از بین می‌برد. مصرف عسل به صورت ناشتا می‌تواند از بروز انواع بیماری‌هایی مانند یبوست، عفونت دستگاه گوارشی و سرطان‌هایی مانند سرطان معده و روده جلوگیری می‌کند.

در کنار همه این موارد عسل حاوی قند طبیعی است که می‌تواند انرژی لازم در بدن را تامین کرده و از بروز بیماری دیابت و قند خون بالا جلوگیری کند. بله درست شنیدید. عسل می‌تواند قند خون را تنظیم کند.
دومین فایده  مصرف عسل در صبح تقویت کامل سیستم ایمنی است. آنتی اکسیدان‌‌های موجود در عسل مانند ویتامین C (آسکوربیک اسید)، فلاونوئیدها،‌ اسیدهای فنولیک، کاروتنوئیدها (مانند بتاکاروتن و لیکوپن)، آنزیم‌ها (مانند گلوکز اکسیداز، کاتالاز و سوپراکسید دیسموتاز)، آمینواسیدها و اسیدهای آلی به راحتی‌ می‌توانند تمامی رادیکال‌های آزاد را از بین برده و به سلول‌های آسیب‌دیده کمک کنند تا دوباره بازسازی شوند. به صورت کلی مصرف عسل به صورت ناشتا سیستم ایمنی بدن شما را به شدت تقویت می‌کنند.

همچنین مصرف عسل به صورت ناشتا می‌تواند برای سلامت پوست و مو بسیار مفید بوده و از پیری زودرس آن به شدت جلوگیری می‌کند.
در نهایت مصرف عسل به صورت ناشتا در صبح زود می‌تواند به شما کمک کند تا زودتر لاغر شوید. چون عسل یک ماده شیرین است و کالری و انرژی خوبی را به بدن می‌رساند، در ساعت‌‌های ابتدایی روز از پرخوری و میل کردن شیرینی‌جات مصنوعی جلوگیری‌ می‌کند.

فواید مصرف عسل در بعد از ظهر 

  • جبران انرژی از دست رفته در طول روز
  • کاهش خستگی
  • افزایش تمرکز و عملکرد ذهنی
  • کاهش وزن
  • تسکین دردهایی مانند آرتریت

یکی دیگر از خواص مصرف عسل در بعد از ظهر است که می‌تواند تاثیرات شگفت‌انگیزی را به همراه داشته باشد. بعدازظهر زمانی است که انرژی بدن کمتر شده و ممکن است با احساس خستگی و کاهش شدید انرژی مواجه شوید. اینجاست که با مصرف عسل می‌توانید دوباره تجدید قوا کنید.
پس یکی از مهم‌ترین فواید مصرف عسل در بعد از ظهر تامین انرژی پایدار و از دست رفته است. عسل به عنوان یک منبع انرژی بسیار خوب که حاوی مواد مغذی زیادی است که قبل‌تر با آن آشنا شدید. قندهای طبیعی مانند فروکتوز و گلوکز موجود در عسل به سرعت جذب بدن شده و انرژی سریعی را بدون اینکه ناگهانی قند خود را افزایش دهد وارد بدن می‌‌کند.

یکی دیگر از خواص مهم مصرف عسل در بعدازظهر تقویت تمرکز و بالا بردن عملکرد ذهنی می‌باشد. همچنین مصرف یک قاشق چایخوری عسل می‌تواند به تسکین استرس ذهنی و افزایش بهره‌وری کاری در طول بعدازظهرهای طولانی کمک کند. مصرف منظم عسل می‌تواند افسردگی را از بین برده و استرس و بدخلقی را کاملا از بین ببرد. بخصوص در روزهایی که احساس خوبی ندارید، حتما عسل بخورید و شگفت زده شوید.

یکی دیگر از خواص بسیار مهم عسل در بعدازظهر کاهش اشتها و احساس سیری است که باعث می‌شود قبل از میل کردن شام چیزی نخورید که باعث می‌شود به وزن ایده‌آل خود برسید.
در نهایت مصرف عسل در بعدازظهر می‌تواند درهای بسیاری را مانند آرتریت را تسکین دهد و به بهبود کیفیت زندگی شما کمک کند.

فواید مصرف عسل در بعد از ظهر 

فواید خوردن عسل قبل از خواب

  • بهبود کیفیت خواب
  • بهبود علائم سرماخوردگی و سرفه
  • ترمیم‌ بافت‌ها و سلول‌های آسیب‌دیده
  • کمک به کاهش وزن
  • سلامت دهان و دندان

بی شک مصرف عسل قبل از خواب می‌تواند کیفیت خواب شما را تا حد بسیار زیادی بالا ببرد. اگر عسل را به صورت روتین هر شب قبل از خواب مصرف کنید، استرس‌های شما را کاهش داده و ذهن شما را آرام می‌کند که در نهایت باعث می‌شود خواب بسیار خوبی را داشته باشید. مصرف عسل قبل از خواب باعث می‌شود سطح قند خود تنظیم شده و هورمون‌هایی مثل ملاتونین تنظیم شوند. ترشح هورمون ملاتونین ارتباط بسیار مستقیمی با خواب دارد. اگر یک قاشق چایخوری عسل را به صورت مستقیم یا با مقداری آب میل کنید،‌ سطح انسولین خون شما به میزان کمی افزایش پیدا می‌کند و بعد از آن ملاتونین ترشح می‌شود. افزایش ملاتونین باعث خوابی باکیفیت و عمیق می‌باشد. زمانی که قند خون بالا باشد،‌ ملاتونین به میزان کافی ترشح نمی‌شود و باعث اختلال خواب می‌گردد. 

یکی دیگر از فواید مصرف آب و عسل در هنگام شب و قبل از خواب،  کمک به کاهش علائم سرماخوردگی و سرفه است. به دلیل خواص ضد باکتریایی و التهابی عسل،‌ برای کاهش گلودرد و کاهش سرفه بسیار موثر بوده و باعث می‌شود راحت‌تر بخوابید.
آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی که در شب از طریق عسل وارد بدن می‌شود، این امکان را می‌دهد تا در طول شب سلول‌ها بتوانند خودشان را ترمیم کنند و صبح با یک بدن تازه از خواب بیدار شوید.

مصرف هر شب عسل باعث می‌شود بدن در طول شب احساس سیری داشته باشد و به آن کمک کند تا پرخوری شبانه را کاملا بگیرد.
در پایان باید بدانید که مصرف عسل در شب می‌تواند باعث سلامت دهان و دندان شود. برای این کار می‌توانید مقداری عسل را در آب حل کرده و برای چند دقیقه داخل دهان بچرخانید. خواص آنتی باکترایی عسل در طول شب تمام میکروب‌های دهان و دندان را از بین می‌برد. همچین یک قاشق چای‌خوری عسل را نیز میل کنید تا تمامی باکتری‌ها و عفونت‌های دستگاه گوارش به مرور از بین بروند.
عسل را به عنوان روتین شبانه برای خودتان داشته باشید. بعد مدتی متوجه اثرات شگفت‌انگیز آن خواهید شد.

بهترین زمان مصرف عسل برای معده 

اگر به دنبال سلامت معده خود هستید،‌ حتما به صورت ناشتا عسل میل کنید. در این زمان عسل به آرامی به دیواره‌های معده شما می‌چسبد و تمامی التهاب‌ها و باکتری‌های موجود را از بین می‌برد. خوردن عسل ناشتا برای معده بسیار مفید بوده و ضامن سلامتی آن است.

نحوه مصرف عسل برای معده 

برای اینکار توصیه می‌شود روزی 2 الی 3 بار در روز،‌ هربار یک قاشق چایخوری را در یک لیوان آب ولرم حل کرده و میل کنید. این کار باعث می‌شود معده هضم بهتری داشته باشد و از بروز مشکلاتی مانند سوزش سردل و نفخ جلوگیری شود. مصرف عسل در طول روز برای معده نتیجه فوق‌العاده‌ای خواهد داشت. ترکیب عسل و آب ولرم آنقدر پر خاصیت است که حتی می‌تواند از بروز زخم معده جلوگیری کرده و حتی در درمان آن بسیار کمک کند. اگر دچار اسید معده هستید،‌ یکی از بهترین درمان‌ها مصرف منظم عسل در طول شبانه روز است.

بهترین زمان مصرف عسل برای لاغری 

برای لاغری و تناسب اندام باید عسل را یکبار به صورت ناشتا و یکبار قبل از خواب میل کنید. مصرف عسل به صورت ناشتا باعث می‌شود تا متابولیسم بدن افزایش چشم‌گیری پیدا کرده و انرژی بالا برود. بدین ترتیب دیگر اشتهای شما برای پرخوری کاهش پیدا می‌کند. در هنگام شب هم عسل مکانیزم‌های چربی سوزی را در بدن فعال می‌کند و تا زمانی که بیدار شوید، کلی از چربی‌های شما از بین رفته‌اند.
عسل جایگزینی طبیعی برای شکر محسوب شده و می‌تواند اشتها را کاهش داده و در نهایت شما را لاغر کند.

بهترین زمان مصرف عسل برای لاغری

بهترین زمان خوردن عسل و دارچین 

ترکیب شگفت‌انگیز عسل و دارچین در زمانی از روز که باشد برای شما مفید است. عسل و دارچین به دلیل داشتن خواص ضد التهابی و متابولیکی که دارند برای سلامت عمومی بدن بسیار مفید خواهند بود. اگر می‌خواهید از این ترکیب برای لاغری استفاده کنید،‌ حتما به صورت ناشتا میل بفرمایید.

خواص عسل و دارچین

طب سنتی به ترکیب عسل و دارچین توجه بسیار ویژه‌ای دارد. چرا که علاوه بر طعم و مزه بسیار دلچسب،‌ فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. تقویت سیستم ایمنی، بهبود هضم، کاهش التهاب و کمک به کاهش وزن و … تنها بخشی از خواص آن هستند. عسل و دارچین یک ترکیب آنتی‌اکسیدانی،‌ ضد باکتریایی و ضد قارچی است که می‌تواند به راحتی تمام عفونت‌های باکتریایی و قارچی بدن را به صورت کامل درمان کند.
علاوه بر این، مطالعات نشان داده‌ است که مصرف منظم عسل و دارچین می‌تواند به کاهش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی کمک کند. ترکیب این دو ماده سطح کلسترول بد (LDL) را کاهش و سطح کلسترول خوب (HDL) را افزایش می‌کند که در نهایت باعث حفظ سلامت عروق خونی کمک می‌کند. همچنین عسل و دارچین می‌توانند فشار خون را تنظیم کرده و جلوی تجمع بی رویه پلاکت‌های خونی را بگیرند. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *