مقاله ها

معرفی خواص+10 میوه خشک که نمیدانید!

خواص میوه خشک

خواص میوه خشک چیست؟

خواص میوه خشک یکی از مهمترین چیزهایی است که امروزه باید بدانید.
میوه‌های خشک‌شده به عنوان یک گنجینه ارزشمند از دل طبیعت هستند که مزایا و فواید بسیار زیادی برای ما دارند.
میوه‌ خشک دارای مواد بسیار مغذی است که به دلیل فرآیند خشک شدن متراکم شدند و با مصرف مقدار کمی از آنها می‌توانید به تمام خواص آن دست پیدا کنید.

برخی از خواص میوه خشک عبارتند از منابع فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی است که برای بهبود و ارتقاء سیستم ایمنی بدن، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، جلوگیری از انواع بیماری‌ها مانند سرطان‌ها، بیماری‌های پوستی و … مورد استفاده قرار می گیرند.
یکی از خواص میوه خشک  قابل توجه میوه‌های خشک این است که  می‌توانید بدون نگرانی آنها را به صورت میان وعده مصرف کنید. بخصوص برای کسانی که زندگی پرمشغله‌ای دارند و می‌خواهند به سرعت از خواص میوه خشک بهره‌مند شوند.
حمل میوه‌های خشک بسیار آسان بوده و هیچ نیازی به یخچال و فریزر ندارد. برای همین همیشه یک منبع بسیار خوب انرژی و مواد مغذی در کنار شما خواهد بود.

ما در این مقاله قصد داریم به صورت کاملا تخصصی درباره خواص میوه خشک با شما صحبت کنیم.

 

خواص زردآلو خشک

زردآلو خشک یا برگه زردآلو یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین میوه‌های خشک موجود در جهان است.
زردآلو خشک به صورت طبیعی طعم شیرینی دارد و برای خشک کردن آن هرگز از شیرین‌کننده‌های مصنوعی استفاده نمی‌شود.
زردآلو خشک حاوی انواع پروتئین، کربوهیدرات، فیبر غذایی، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، زینک (روی)، ویتامین C، تیامین (ویتامین B1)، ریبوفلاوین (ویتامین B2)، نیاسین (ویتامین B3)، ویتامین B6، فولات (ویتامین B9)، ویتامین A، ویتامین E، و ویتامین K است.

زردآلو خشک برای لاغری

یکی از فواید زردآلو خشک کمک به تناسب اندام و لاغری در همه افراد است.
زردآلو به دلیل داشتن فیبر بالا باعث احساس سیری طولانی‌مدت کرده و از پرخوری جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، کاری زردآلو خشک در مقایسه با سایر تنقلات پایین‌تر بوده  و مصرف زیاد آن هرگز شما را چاق نخواهد کرد. مصرف مداوم و مستمر زردآلو خشک می‌تواند جایگزین خوراکی‌های پرکاری و مضری گردد که در نهایت باعث لاغری شما خواهد شد.

زردآلو خشک برای فشار خون بالا

یکی دیگر از فواید زردآلو خشک این است که فشار خون بالا را کنترل می‌کند.
زردآلو سرشار از پتاسیم است،‌ به همین دلیل میزان سدیم بدن را کنترل کرده و در نهایت فشار خون را پایین می‌آورد.
پایین آمدن فشار خون در افراد باعث می‌گردد تا هرگز دچار بیماری‌های قلبی و عروقی نگردند.

خواص زردآلو خشک

خواص سیب خشک

بر اساس تحقیقات پزشکی صورت گرفته در کشور آمریکا، اگر هر فردی در روز 2 عدد سیب بخورد، نسبت به بقیه افراد خیلی کمتر دچار بیماری می‌گردد.
سیب خشک حاوی ویتامین A، ویتامین C، ویتامین B1 (تیامین)، ویتامین B2 (ریبوفلاوین)، ویتامین B3 (نیاسین)، ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک)، ویتامین B6، ویتامین B9 (فولات)، ویتامین K، پتاسیم، فسفر، منیزیم، کلسیم، آهن، روی، مس، منگنز است که می‌تواند به حفظ و بالا رفتن سیستم ایمنی بدن کمک کرده و جلوی بیماری‌های مختلفی را مانند بیماری‌های گوارشی، بیماری‌های قلبی ناشی از LDL یا همان کلسترول بالا و … را گرفته و در درمان آنها کمک کند.

خواص خرمالو خشک

خرمالو خشک منبع غنی از ویتامین A، ویتامین C، ویتامین B1 (تیامین)، ویتامین B2 (ریبوفلاوین)، ویتامین B3 (نیاسین)، ویتامین B6، ویتامین B9 (فولات)، ویتامین E، پتاسیم، فسفر، منیزیم، کلسیم، آهن، روی، مس، منگنز  است.
خرمالو خشک در درجه اول برای سلامتی چشم بسیار مفید است و می‌تواند با آنتی‌اکسیدان‌هایی که دارد سلامت بدن را کاملا تامین کند.
همچنین، خرمالو خشک به دلیل داشتن فیبر بالا، برای کنترل قند خون و کمک به هضم غذا مفید است. 

 

خواص آلو خشک

آلو خشک یکی از بهترین منابع برای ویتامین A، ویتامین C، ویتامین B1 (تیامین)، ویتامین B2 (ریبوفلاوین)، ویتامین B3 (نیاسین)، ویتامین B6، ویتامین K، پتاسیم، فسفر، منیزیم، کلسیم، آهن، روی، مس، منگنز. است. آلو خشک برای سلامت دستگاه گوارش بسیار مفید بوده به عنوان یک درمان طبیعی برای یبوست شناخته شده است.
آلو خشک همچنین حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که می‌تواند از بیماری‌های مزمن و سرطان‌ها جلوگیری کند.
اگر به دنبال پوستی شاداب هستید باید بدانید که مصرف مداوم آلو خشک می‌تواند از پیری زودرس پوست جلوگیری کرده و یک زندگی شاد را به شما هدیه کند.
در آخر مصرف آلو خشک می‌تواند جلوی پوکی استخوان‌ها را گرفته و به آنها استحکام بسیار بالایی بدهد.

 

خواص انجیر خشک

انجیر خشک سرشار از ویتامین A، ویتامین C، ویتامین B1 (تیامین)، ویتامین B2 (ریبوفلاوین)، ویتامین B3 (نیاسین)، ویتامین B6، ویتامین K، پتاسیم، فسفر، منیزیم، کلسیم، آهن، روی، مس و منگنز  است.
یکی از مهمترین خاصیت میوه خشک انجیر تقویت سلامت استخوان‌ها و کنترل فشار خون بالا می‌باشد.
همچنین فیبر بالایی که انجیر خشک دارد برای سلامتی دستگاه گوارش و احساس سیری طولانی مدت بسیار مفید است. با مصرف مداوم و به اندازه انجیر خشک می‌توانید به راحتی لاغر شوید.
مواد مغذی موجود در انجیر خشک برای حفظ سلامت پوست و مو نیز مفید هستند. انجیر خشک به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌ها یک خوراکی کاملا طبیعی برای مبارزه و جلوگیری از انواع سرطان‌ها و بیماری‌های مزمن به شمار می‌رود.

خواص خرما 

خرما خشک منبع عالی از انرژی، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین B1 (تیامین)، ویتامین B2 (ریبوفلاوین)، ویتامین B3 (نیاسین)، ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک)، ویتامین B6، ویتامین K، پتاسیم، فسفر، منیزیم، کلسیم، آهن، روی، مس، منگنز، فلوئور و شبه فلز بور. است.
این میوه حاوی قندهای طبیعی مانند گلوکز، فروکتوز و ساکاروز است که می‌تواند به سرعت انرژی را در بدن تامین کند. 

خود خرما سرشار از آهن است و می‌تواند به پیشگیری و درمان کم‌خونی کمک کند.  خرمای خشک نیز این خاصیت را دارد و با مصرف مداوم آن می‌توانید با کم خونی خداحافظی کنید.

همچنین خرما خشک به دلیل داشتن پتاسیم بالا برای کنترل فشار خون بالا بسیار مفید بوده و جلوی بیماری‌های قلبی و عروقی را کامل می‌گیرد. و در آخر اینکه مصرف منظم خرما خشک می‌تواند مشکلات مربوط به هضم غذا و یبوست را کامل برطرف کند.

 

خواص توت خشک

توت خشک سرشار از ویتامین A، ویتامین C، ویتامین B1 (تیامین)، ویتامین B2 (ریبوفلاوین)، ویتامین B3 (نیاسین)، ویتامین B6، ویتامین B9 (فولات)، ویتامین E، پتاسیم، فسفر، منیزیم، کلسیم، آهن، روی، مس، منگنز و آنتی‌اکسیدان‌ها است که برای حفظ سلامت کلی بدن مفید هستند.
توت خشک سیستم ایمنی‌ بدن را بالا برده و یک ضد التهاب طبیعی است. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در توت خشک علاوه بر پیشگیری و کمک به درمان انواع سرطان‌ها می‌تواند سلامت پوست را هم تضمین کند.

اگر دچار کم‌خونی هستید، با مصرف منظم توت خشک می‌توانید به کم خونی خود برای همیشه پایان دهید.
در انتها باید بدانید که توت خشک دوست خوب دستگاه گوارش ماست. مقادیر بالای فیبری که در آن وجود دارد، عملکرد آن‌را به طور کامل بهبود بخشیده و سلامت آن‌را تضمین می‌کند.

 

خواص گیلاس خشک(چری)

گیلاس خشک حاوی گیلاس خشک منبع غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و مغذی‌های مفید برای بدن است. این میوه سرشار از ویتامین A، ویتامین C، ویتامین B1 (تیامین)، ویتامین B2 (ریبوفلاوین)، ویتامین B3 (نیاسین)، ویتامین B6 و ویتامین K است. همچنین گیلاس خشک منبع خوبی از پتاسیم، فسفر، منیزیم، کلسیم، آهن، روی، مس و منگنز، آنتوسیانین‌ها و  آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی است که می‌توانند  سلامتی کل بدن شما را کاملا تضمین کند.

اولین و مهمترین خواص میوه خشک گیلاس این است که التهابات بدن، بخصوص دردهای مفصلی و آرتریت را کاملا بهبود بخشید و کمک می‌کند تا برای همیشه خوب شوند. همان طور که گفتیم گیلاس خشک حاوی موادی است که می‌توانند سیستم ایمنی بدن را کلا متحول کنند.

 به طور کلی گیلاس گیلاس خشک حاوی مقادیر مناسبی پتاسیم است و می‌تواند باعث تنظیم فشار خون شده و جلوی بیماری‌های قلبی و عروقی را کامل بگیرد. فیبر بالای آن می‌تواند به بهبود هضم غذا کمک کرده و جلوی یبوست را بگیرد.

مقادیر مناسب ویتامین A که در گیلاس خشک وجود دارد برای سلامت چشم بسیار مهم بوده و می‌تواند از آب مروارید و دژنراسیون ماکولا (آب سیاه) کاملا پیشگیری کند. آنتی‌اکسیدان‌های گیلاس خشک برای سلامتی پوست بسیار موثر بوده و جلوی پیری زودرس را هم می‌گیرند.

اگر کیفیت خواب شما کم شده، می‌توانید قبل از خواب گیلاس خشک مصرف کنید تا ملاتونین طبیعی آن سیکل خواب شما را با کیفیت بسیار بالا تنظیم کند. ترکیب ملاتونین و منیزیم که در گیلاس خشک وجود دارد، آن را به یک داروی خواب کاملا طبیعی و ارگانیک تبدیل خواهد کرد.

خواص گیلاس خشک(خواص چری)

خواص میوه خشک: خواص هلو خشک

هلو خشک سرشار از  ویتامین A، ویتامین C، ویتامین‌های گروه ب (B1، B2، B3، B5، B6 )، ویتامین K، پتاسیم، فسفر، منیزیم، کلسیم، آهن، زینک، مس، منگنز، فیبر و آنتی‌اکسیدان‌های مختلفی است که می‌توانند سلامتی شما را تضمین کنند.

هلو خشک سلامت پوست و چشم شما را بالا برده و سیستم ایمنی بدن را نیز قوی‌تر از قبل می‌کند. همچنین ویتامین C موجود در این میوه خشک خوشمزه بافت‌های بدن را زودتر از قبل ترمیم می‌کند.

فیبر موجود در هلو خشک می‌تواند تمام مشکلات دستگاه گوارش را برطرف کرده و پتاسیم آن می‌تواند فشار خون را تا حد زیادی کنترل کرده و جلوی هر گونه بیماری قلبی را نیز بگیرد.

 

خواص میوه خشک برای کنترل دیابت

تمام میوه‌های خشک به نوبه خودشان می‌توانند برای کنترل دیابت بسیار موثر باشد.
اما باید به درستی انتخاب شده و مدیریت شده مصرف شوند.

انتخاب بهترین میوه خشک برای دیابتی ها

بر اساس تحقیقات صورت‌گرفته توت خشک، انجیر خشک، زردآلو خشک، گیلاس خشک، هلو خشک، سیب خشک، آلو خشک، خرما خشک، کشمش، موز خشک و کیوی خشک همگی جزو بهترین میوه خشک برای دیابت هستند.

این میوه‌ها به دلیل داشتن فیبر بالا، می‌توانند به کند شدن جذب قند در خون کمک کرده و به این ترتیب از افزایش ناگهانی سطح قند خون جلوگیری کنند. 

میوه‌های خشک حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که می‌توانند التهاب مرتبط با دیابت را کاهش دهند و به حفظ سلامت کلی بدن کمک کنند. با این حال، توجه به شاخص گلایسمی (GI) میوه‌های خشک اهمیت زیادی دارد.

این نکته را به یاد داشته باشید که مصرف زیاد میوه‌هایی با GI بالا می‌توانند سطح قند خون را به سرعت افزایش دهند. برای این منظور حتما با متخصص تغذیه و پزشک معالج خود مشورت کنید.

پس برای افراد مبتلا به دیابت، انتخاب میوه‌های خشک با شاخص گلایسمی پایین یا متوسط اهمیت دارد. میوه‌هایی مانند زردآلو خشک، سیب خشک، و توت‌های باید اولین انتخاب خشک میوه خشک برای دیابت باشند. 

میوه خشک چطور بر روی خون اثر می‌گذارد؟

میوه‌های خشک می‌توانند سلامت خون را تضمین کنند.
اکثر میوه‌های خشک می‌توانند تاثیرات خوبی بر روی خون انسان بگذارند، اما خرما خشک، کشمش، زردآلو خشک، انجیر خشک، آلو خشک به ترتیب بالاترین مقدار آهن را در خود داشته و برای کم خونی بسیار مناسب هستند.

این میوه‌های خشک سطح هموگلوبین خون را بالا می‌برند تا دیگر دچار کم خونی نشویم.
همچنین، پتاسیم موجود در میوه‌های خشک به ترتیب زردآلو خشک، انجیر خشک، کشمش، آلو خشک، خرما خشک تعادل الکترولیتی بدن را کنترل کرده و فشار خون را به طور کامل تنظیم می‌کنند.

کنترل و کاهش اصولی فشار خون باعث می‌شود تا فرد دچار بیماری‌های قلبی و عروقی نگردد.

 

خواص میوه خشک برای تناسب اندام

میوه‌های خشک به دلیل دارا بودن مواد مغذی متراکم، فیبر و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند نقش مهمی در حفظ تناسب اندام و تقویت عملکرد ورزشی ایفا کنند. فیبر موجود در میوه‌های خشک به ایجاد احساس سیری طولانی‌مدت کمک کرده و می‌تواند از پرخوری جلوگیری کند. همچنین، میوه‌های خشک حاوی کربوهیدرات‌هایی هستند که می‌توانند منبع انرژی سریع و مؤثری برای فعالیت‌های ورزشی باشند.

میوه خشک چطور بر روی خون اثر می_گذارد؟

کدام میوه خشک برای رژیم بدنسازی مفید است؟

افرادی که همیشه ورزش می‌کنند، بخصوص بدنسازها رژیم غذایی خاصی دارند که به آنها کمک کند تا انرژی و کالری لازم را بدست بیاورند. در این میان میوه‌های خشک را هرگز نباید فراموش کنند.

میوه‌های خشک مانند موز خشک، انجیر خشک و زردآلو خشک می‌توانند انتخاب‌های خوبی باشند. این میوه‌ها انرژی ورزشکاران را به خوبی تامین کرده و حاوی مقادیر بالایی از پتاسیم و منیزیم هستند که به حفظ عملکرد عضلانی و پیشگیری از گرفتگی‌های عضلانی کمک می‌کند.
در کنار آنها انجیر خشک به خاطر داشتن مقادیر بالای کلسیم برای حفظ سلامت ورزشکاران بسیار مهم است.

آیا میوه خشک برای لاغری مفید است؟

بله، میوه‌های خشک می‌توانند شما را لاغر کنند. به شرط اینکه درست و به اندازه مصرف شوند.
فیبر موجود در این میوه‌ها اشتها را در طولانی مدت کم کرده و جلوی خوردن بیش از حد را می‌گیرد. همچنین شیرینی طبیعی برخی از این میوه‌ها باعث می‌شود تا فرد به سراغ شیرین‌کننده‌های مصنوعی مانند قند و شکر نرفته و کم کم لاغری بسیار دلچسبی را تجربه کند.

بهترین میوه های خشک برای کاهش وزن

اگر به دنبال بهترین میوه خشک برای لاغری هستید،‌ حتما سیب خشک، توت خشک، زردآلو خشک، آلو خشک، انجیر خشک را مصرف کنید.
این میوه‌ها کاری می‌کنند که احساس سیری طولانی مدت داشته باشید و پرخوری نکنید.

میوه های خشک خیس شده برای کاهش وزن

خیساندن آلو خشک، و انجیر خشک یک راه حل بسیار عالی سریع برای کاهش وزن هستند.
وقتی میوه‌های خشک را در آب می‌خیسانید، حجم آنها بیشتر شده و سریعتر احساس سیری می‌کنید.

خیساندن میوه‌های خشک در آب می‌تواند باعث افزایش حجم آن‌ها شده و احساس سیری بیشتری ایجاد کند. علاوه بر آن خیساندن می‌تواند باعث شود تا مواد مغذی و مفید میوه‌های خشک راحت‌تر جذب بدن شوند.
برای داشتن یک زندگی سالم، نیازی به مصرف مکمل‌ها دارویی و غذایی نیست، باید نگرش و رژیم غذایی خودمان را تغییر دهیم. آجیل علی گیاهی سلامت خود و خانواده شما را تضمین می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *