مقاله ها

برترین خواص سیاه دانه و عسل که نمی‌دانید!

خواص سیاه دانه و عسل

سیاه دانه و عسل یکی از ترکیبات بسیار مغزی و شگفت انگیز در طب سنتی هستند که سلامتی را برای شما به ارمغان میاورند.
ترکیب سیاه دانه و عسل میراثی کهن است که از قرن‌ها پیش به ما رسیده و امروزه با این همه پیشرفت در زمینه پزشکی، یکی از راه‌های بسیار موثر برای سلامت است.
خواص سیاه دانه و عسل آنقدر بالا است که می‌توانند از تقویت سیستم ایمنی بدن شروع کرده و دستگاه گوارش انسان را کامل بهبود ببخشید و بیماری‌های زیادی را به طور کل درمان کنند.

در این مقاله قصد داریم تا خواص سیاه دانه و عسل را به صورت بسیار کامل برای شما معرفی کرده و بهترین راه‌های مصرف آن را با شما در میان بگذاریم.
از فواید ناشتا مصرف کردن سیاه دانه و عسل گرفته تا اثرات مفیدشان برای زنان و نقششان در کنترل دیابت و لاغری. در انتها هم به بررسی عوارض احتمالی و نحوه‌ی صحیح مصرف این معجون می‌پردازیم تا شما بتوانید با آگاهی کامل از مزایای آن بهره‌مند شوید.

خواص عسل و سیاه دانه ناشتا

قبل از هر چیز ابتدا باید با خواص عسل و سیاه دانه ناشتا آشنا شویم.
مصرف ناشتا سیاه دانه و عسل یکی از روش‌های  بسیار قدیمی و البته سنتی است که به عنوان یک داروی طبیعی قدرتمند شناخته می‌شود.
این ترکیب فوق العاده و مصرف آن به صورت ناشتا می‌تواند تاثیرات بسیار زیادی در جهت بهبود عملکرد کل بدن داشته باشد.

زمانی که عسل و سیاه دانه ناشتا مصرف شود، در اولین قدم سیستم ایمنی بدن را به شدت تقویت کرده و در ادامه متابولیسم (سوخت و ساز بدن) را بالا می‌برند. در نهایت هم بدن را مجبور می‌کنند تا تمامی سمومی که در خودش ذخیره کرده را خارج کند و یک بدن پاک و سالم تحویل ما بدهد.

سیاه دانه به دلیل داشتن ترکیبات فعالی مانند تیموکینون، دارای خواص متعددی مانند ضد التهاب بودن، آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی است که برای هر کسی لازم و ضروری است.
حالا اگر تمام این خواص را با عسل ترکیب کنید، یکی از بهترین ترکیبات برای بهبود سریع‌تر زخم‌ها، تقویت سیستم ایمنی و حتی بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌گردد.

علاوه بر این، مصرف روزانه عسل و سیاه دانه ناشتا می‌تواند به کاهش کلسترول بد LDL و افزایش کلسترول خوب HDL در خون کمک  بسیاری کند. بدین ترتیب ریسک بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. 

همچنین مصرف عسل و سیاه دانه ناشتا می‌تواند سطح قند خود را به شدت کاهش داده و تنظیم کند. این ترکیب به صورت ناشتا برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مفید است. کار به اینجا ختم نمی‌شود، یکی دیگر از فواید سیاه دانه و عسل تقویت حافظه و عملکرد مغز است.

خواص آنتی اکسیدانی که هر 2 ماده با هم دارند می‌توانند از سلول‌های مغزی در برابر استرس‌های اکسیداتیو مقابله کرده و اجازه ندهند فرد دچار سرطان‌ها مغزی شود.
همچنین این ترکیب جادویی به صورت ناشتا می‌تواند قدرت یادگیری و حافظه را بسیار بالا ببرد.

سیاه دانه و عسل ناشتا

 

سیاه دانه حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات مفید زیر است:

  • ویتامین A
  •  ویتامین B2
  • ویتامین B3
  • کلسیم
  • آهن
  • مس
  • تیموکینون
  • تیمول      

عسل حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات مفید زیر است:

  • ویتامین B6
  • ویتامین C
  • زینک (روی)
  • پتاسیم
  • منیزیم
  • سدیم
  • فلاونوئیدها
  • فنولیک اسیدها

 

خواص سیاه دانه و عسل برای زنان

ترکیب سیاه دانه و عسل به دلیل دارا بودن مواد و ترکیبات بسیار مغزی و فراوانی که در آن وجود دارد، برای سلامت زنان بسیار مفید و البته مهم است.
سیاه دانه و عسل با هم می‌توانند به تقویت سلامتی و حل برخی از مشکلات خاص زنان کمک کنند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

خواص سیاه دانه با عسل برای تنبلی تخمدان 

تنبلی تخمدان یکی از شایع‌ترین مشکلات هورمونی در زنان است که اگر به درستی و به موقع درمان نشود، می‌تواند منجر به ناباورری شود. سیاه دانه و عسل به دلیل خواص ضد التهابی و توانایی در  تنظیم هورمونی که در خود دارد می‌توانندعملکرد تخمدان‌ها را کاملا بهبود بخشید و سیکل قاعدگی را کاملا تنظیم کند. تیموکینون موجود در سیاه دانه به کاهش التهاب کمک کرده و ترکیب آن با عسل برای همه خانم‌ها معجزه می‌کند.

فواید سیاه دانه با عسل

خواص سیاه دانه و عسل برای بارداری

یکی دیگر از خواص سیاه دانه با عسل می‌تواند به خانم‌ها در قبل و هنگام بارداری بسیار کمک کند.
مواد مغذی بسیاری که در این ترکیب وجود دارد می‌تواند سلامت مادر و جنین را تضمین کند.
البته مصرف هر چیزی در هنگام بارداری باید زیر نظر پزشک انجام شود تا از مصرف بیش از حد جلوگیری شود.
یکی از مشکلات اصلی مادران در دوران بارداری خستگی و کاهش انرژی است. مصرف سیاه دانه و عسل می‌تواند خستگی را کاملا برطرف کرده و انرژی از دست رفته را کاملا برگرداند.
در نهایت سیاه دانه نیز می‌تواند به کاهش برخی علائم ناراحت‌کننده بارداری مانند نفخ و سوءهاضمه کمک کند.

خواص سیاه دانه و عسل برای درمان درد قاعدگی

قاعدگی و دردهای آن برای همه خانم‌ها بسیار آشنا است، چرا که می‌تواند تاثیرات بسیار منفی بر روی کیفیت زندگی آنها در آن بازه زمانی داشته باشد.
سیاه دانه و عسل به دلیل خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی که دارد می‌تواند علائم دیسمنوره و دردهای ناشی از آن را کاملا برطرف کند و انرژی بسیار زیادی را به خانم‌ها بدهد.
همچنین این ترکیب می‌تواند به تنظیم سیکل قاعدگی بسیار کمک کند.

 

طبع سیاه دانه و عسل

در طب سنتی شناخت طبع خوراکی‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.
طبع سیاه دانه معمولاً به عنوان گرم و خشک شناخته می‌شود، در حالی که عسل گرم و مرطوب است.
پس به این ترتیب اگر این دو طبع با هم ترکیب شوند، یک طبع بسیار متعادلی را به وجود می‌آوردند که هر کسی می‌تواند بدون نگرانی از آن استفاده کند.
استفاده از سیاه دانه و عسل  حرارت بدن را کاملا تنظیم کرده و تعادل طبع بدن را هم حفظ می‌کند.
این ترکیب در فصل سرما و گرما به راحتی می‌تواند تمام نیازهای طبعی بدن را کاملا برطرف کند.

 

خواص سیاه دانه و عسل و دارچین 

دارچین اصل مانند سیاه‌ دانه و عسل دارای خواص بسیار بی شماری مانند  آنتی‌اکسیدانی، ضد التهابی و ضد میکروبی است.
اگر خاصیت عسل و سیاه دانه را با دارچین ترکیب کنیم، یک ترکیب سه گانه معجزه‌ آسایی را به وجود می‌آورد که در کنار تمام خواصی که تا به حال به آن اشاره کردیم، برای درمان افراد مبتلا به دیابت بسیار موثر خواهد بود.
بر اساس مطالعات پزشکی انجام شده و طب سنتی، دارچین یک انسولین طبیعی است که می‌تواند قند خون را به سرعت کاهش دهد.
ترکیب سه گانه سیاه دانه و عسل به همراه دارچین علاوه بر کاهش سطح قند خون، از نوسانات قند خون به دلیل عدم انسولین کافی هم جلوگیری می‌کند.

علاوه بر این، ترکیب  سیاه دانه و عسل و دارچین می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. دارچین متابولیسم بدن را بالا برده و  کمک می‌کند تا چربی‌ها سریعتر بسوزند. سیاه دانه و عسل هم اشتها را کم کرده و تمایل فرد را برای غذا خوردن پایین می‌آرود.
بدین ترتیب این ترکیب یک لاغر کننده بسیار عالی است.

در آخر باید بدانید که  این ترکیب فوق‌العاده می‌تواند کارکرد دستگاه گوارش را بهبود بخشید و علائمی مانند نفخ و سوزش سر دل را کامل از بین ببرد.
خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی موجود در این ترکیب می‌تواند به محافظت از دستگاه گوارش و تقویت سلامتی کلی آن کمک کند.

خواص سیاه دانه و عسل و دارچین

خواص سیاه دانه و عسل برای دیابت 

در قسمت‌های قبل گفتیم که یکی از خواص سیاه دانه با عسل برای پیشگیری و بهبود دیابت می‌باشد.
مصرف سیاه دانه و عسل در افراد مبتلا به دیابت بسیار موثر بوده و می‌تواند یک رژیم متعادل و خوب برای آنها باشد. زیرا ترکیبات فعال موجود در سیاه دانه، به ویژه تیموکینون می‌توانند به تنظیم سطح قند خون کمک کنند. تیموکینون می‌تواند حساسیت به به انسولین و سطح گلوکز را کاهش داده و برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بسیار موثر خواهد بود.

از طرف دیگر، عسل به دلیل داشتن شاخص گلیسمی نسبتاً پایین‌تر نسبت به شکر سفید، می‌تواند جایگزین مناسبی برای شکر و سایر شیرین‌کننده‌های مصنوعی باشد. البته در افراد مبتلا به دیابت باید عسل و سیاه دانه به صورت کنترل شده مصرف شود.

خواص سیاه دانه و عسل برای دیابت

خواص سیاه دانه و عسل برای درمان مشکلات گوارشی 

ترکیب سیاه دانه و عسل یکی از بهترین درمان کننده‌ها و بهبود دهنده‌های دستگاه گوارش انسان هستند.
مصرف عسل و سیاه دانه می‌تواند التهاب باشی از باکتری‌های دستگاه گوارش را کاملا از بین ببرد و درد را نیز به شدت کاهش داده و قطع کند. همچنین اگر گوارش انسان دچار عفونت شده باشد، با مصرف این معجون جادویی به سرعت بر طرف می‌شود.
در کنار آن سیاه دانه به بهبود عملکرد کبد و تولید صفرا کمک می‌کند، که هر دو برای هضم صحیح غذا ضروری هستند. 

عسل نیز به دلیل خواص ضد میکروبی خود می‌تواند به تسکین زخم‌ها و عفونت‌های گوارشی کمک کند.
عسل به عنوان یک پروبیوتیک طبیعی عمل می‌کند و به حفظ تعادل فلور روده کمک می‌کند.
مصرف عسل و سیاه دانه برای دستگاه گوارش انسان معجزه می‌کند. کافی است برای مدتی از آن استفاده کنید تا نتایج شگفت‌انگیز آن را مشاهده کنید.

خواص سیاه دانه با عسل برای لاغری 

همان طور که قبل‌تر گفتیم، عسل و سیاه دانه می‌تواد شما را لاغر کند.
سیاه دانه به دلیل داشتن خواص متابولیکی خاصش، به سرعت سوخت و ساز بدن را بالا برده و همه چربی‌های انباشه شده را نیز می‌سوزاند. از طرفی به دلیل ترکیبات خاصی که دارد می‌تواند اشتهای افراد را کم کند.

از طرف دیگر، عسل به عنوان یک شیرین کننده بسیار مقوی و پر خاصیت می‌تواند مصرف قند و شکر مصنوعی را کلا از بین ببرد و با کالری خوبی که ارائه می‌کند، جلوی ضعف ناشی از کم خوری را کاملا  بگیرید. پس یکی از مهمترین خواص سیاه دانه و عسل لاغری است.

خوردن سیاه دانه و عسل صبح ناشتا برای لاغری

خواص سیاه دانه با عسل برای سلامت پوست و مو

ترکیب سیاه دانه و عسل به دلیل داشتن ترکیبات مغذی و خواص درمانی فراوان برای سلامت پوست و مو بسیار مهم و حیاتی می‌تواند باشد.
این ترکیب قدرتمند، خواص آنتی‌اکسیدانی، ضد التهابی، ضد میکروبی و تغذیه‌ای دارد که به سلامت و کیفیت پوست و مو کمک می‌کند.
عسل به عنوان یک مرطوب‌کننده طبیعی می‌تواند به حفظ رطوبت پوست کمک کند.
در کنار آن سیاه دانه به دلیل داشتن ویتامین‌ها و مواد معدنی فراوانی که دارد، برای سلامت پوست، مو و حتی ناخن‌ها بسیار مفید است. ترکیب این دو ماده می‌تواند به جوان‌سازی و جلوگیری از پیری زودرس بسیار کمک کند.

خواص ضد التهابی و ضد میکروبی سیاه دانه و عسل می‌تواند آکنه‌ها را کامل از بین برده و التهابات پوستی را درمان کند. می‌توانید از این ترکیب جادویی یک ماسک پوستی تهیه کرده و هر روز روی صورت خود قرار دهید. بدین ترتیب تمام منافذ پوست پاکسازی شده و آکنه‌ها از بین می‌روند.

عسل دارای خواص روشن‌کننده پوست است. یعنی تمامی لکه‌های تیره و ناهمواری‌های پوست را به مرور از بین می‌برد.سیاه دانه نیز به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌های قوی تمام آثار لک و زخم را از بین برده و پوست را جوان می‌کند.
سیاه دانه حاوی اسیدهای چرب امگا و ویتامین‌هایی است که به تقویت فولیکول‌های مو کمک می‌کند. بدین ترتیب می‌تواند در کاهش ریزش مو موثر باشد. ترکیب سیاه دانه با عسل یک معجون آبرسان بسیار عالی را تشکیل می‌دهد که از خشکی و شکنندگی موها جلوگیری می‌کند.

 

چگونه سیاه دانه با عسل را برای پوست و مو استفاده کنیم؟

می‌توانیداز این 2 ماده بسیار عالی یک ماسک پوست یا مو درست کنید. کافی است این معجون را روی پوست صورت یا موها بمالید و اجازه دهید 20 دقیقه روی محل باقی بمانند. سپس با آب ولرم یا سرد بشویید.

برای تاثیر بهتر با آب سرد شستشو دهید. اگر عسل موجود روی پوست با آب سرد از بین نرفت، ابتدا با آب گرم بشویید و وقتی عسل از روی پوست برداشته شد، فورا با آب سرد بشویید تا منافذ پوست شما بسته شوند. بدین ترتیب همیشه پوستی شاداب و خوب خواهید داشت.

عوارض و مضرات سیاه دانه و عسل برای 

هر خوراکی طبیعی در کنار تمام فوایدی که دارد، اگر درست مصرف نشود می‌تواند مضراتی را به همراه داشته باشد.
مصرف نادرست و زیاد از حد سیاه دانه و عسل می‌تواند عوارضی را در بدن به وجود بیاورد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.
قبل از هر چیز باید بدانید که مصرف عسل برای نوزادان و کودکان زیر 1 سال کاملا ممنوع است. والدین محترم قبل از 12 ماهگی هرگز نباید به فرزند خود عسل بدهند، زیرا حاوی اسپورهایی است که می‌تواند منجر به بوتولیسم نوزادی شود، یک بیماری جدی که می‌تواند به علائم عصبی و تنفسی منجر شود. 

اسپورهای موجود در عسل اشاره به ذرات ریزی دارد که می‌توانند از باکتری‌ها منتقل شوند و در محیط‌های خاصی مانند عسل به خوبی زنده بمانند. این اسپورها معمولاً برای افراد سالم مشکلی ایجاد نمی‌کنند، اما می‌توانند در نوزادان منجر به بوتولیسم نوزادی شوند.

بوتولیسم یک بیماری نادر اما جدی است که توسط سم تولید شده توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینوم ایجاد می‌شود. این سم می‌تواند منجر به فلج عضلانی، مشکلات تنفسی و در موارد شدید، مرگ شود. بوتولیسم نوزادی زمانی رخ می‌دهد که نوزادان زیر یک سال اسپورهای کلستریدیوم بوتولینوم را از طریق خوردن عسل یا سایر مواد غذایی آلوده دریافت کنند.
پس توصیه می‌شود که از دادن عسل به نوزادان زیر یک سال خودداری شود.

سیاه دانه ترکیبات بسیار قوی در خود دارد که اگر زیاد از حد مصرف شود ممکن است فرد را دچار اختلالات گوارشی مانند نفخ، گاز، و اسهال کند. همچنین، در موارد نادر، ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک یا تداخل با داروهای خاص مانند فشار خون و قند خون گردد.
مصرف سیاه دانه در دوران بارداری و شیردهی شاید ضرری نداشته باشد، اما باید با احتیاط صورت گیرد، زیرا مطالعات کافی در این زمینه هنوز صورت نگرفته است.
در نهایت، همیشه توصیه می‌شود اگر دچار بیماری خاصی هستید و یا داروهای خاصی مصرف می‌کنید، با پزشک خود مشورت کنید و از وی بخواهید تا بررسی کند مصرف عسل و سیاه دانه آیا برای شما مفید است یا ممکن است خوب نباشد.

سیاه دانه و عسل یک معجزه طبیعی هستند،‌ اما اگر درست مصرف نشوند، ممکن است شما را دچار مشکل کنند. در ادامه ما به مصرف و طرز تهیه عسل و سیاه دانه می‌پردازیم.

عوارض و مضرات سیاه دانه و عسل

طرز تهیه معجون سیاه دانه و عسل 

ابتدا، یک قاشق چای‌خوری سیاه دانه را در آسیاب دستی و کوچک به آرامی پودر کنید.
سپس، پودر سیاه دانه را با دو تا سه قاشق غذاخوری عسل طبیعی ترکیب کرده و آنرا آنقدر هم بزنید تا محصول یکدست شود.
در این حالت معجون جادویی سیاه‌ دانه و عسل شما آماده است.

نحوه مصرف سیاه دانه با عسل

بهتر است روزانه یک قاشق چایخوری از سیاه دانه  عسل را میل نمایید.
می‌توانید به صورت مستقیم میل کنید یا با آب ولرم یا چای مخلوط کرده و بنوشید.
برای بهره‌مندی از خواص ضد التهابی و تقویت سیستم ایمنی، بهتر است صبح ناشتا و معده خالی آن را میل نمایید.

 

بهترین زمان مصرف سیاه دانه و عسل

بهترین زمان مصرف سیاه دانه و عسل بستگی به علت استفاده شما دارد. اگر صبح‌ها با معده خالی مصرف شود،‌ متابولیسم را به شدت افزایش داده،‌ سموم بدن را دفع کرده و ایمنی بدن را بالا می‌برد.
اگر شب‌ها قبل از خواب مصرف شود، برای دستگاه گوارش بسیار خوب بوده و کیفیت خواب شما را افزایش می‌دهد.

 

مدت زمان نگهداری سیاه دانه و عسل 

عسل یک ماده استریل کاملا طبیعی است که به این راحتی‌ها اصلا خراب نمی‌شود.
یعنی عسل به دلیل خواص طبیعی ضد میکروبی که دارد،‌ هر چیزی را در آن باشد را در بهترین شرایط نگهداری می‌کند. بدین ترتیب شما می‌توانید ماه‌ها معجون سیاه دانه و عسل خود را بدون کوچکترین نگرانی نگهداری کرده و میل نمایید.
البته که بهتر است به میزان نیاز خود این معجون را تهیه کرده و میل نمایید.

مدت زمان نگهداری سیاه دانه

10 خاصیت اصلی ترکیب عسل و سیاه دانه در یک نگاه

  • ترکیبات آنتی‌اکسیدانی در سیاه دانه و عسل سیستم ایمنی بدن را کاملا تقویت و آماده می‌کند.
  • خواص ضدالتهابی که می‌توانند به کاهش التهاب در بدن کمک کنند.
  • سیاه دانه می‌تواند به کاهش علائم آلرژی کمک کند.
  • آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این ترکیب به بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه کمک می‌کنند.
  • سیاه دانه به تنظیم سطح قند خون کمک کرده و می‌تواند برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشد.
  • این ترکیب به کاهش نفخ، بهبود هضم و مبارزه با عفونت‌های دستگاه گوارشی کمک می‌کند.
  • عسل و سیاه دانه هر دو خواص ضد میکروبی و ضد قارچ قوی دارند.
  • مصرف این ترکیب می‌تواند به تسکین درد و ناراحتی‌های ناشی از قاعدگی کمک کند.
  • خواص آنتی‌اکسیدانی و تغذیه‌ای عسل و سیاه دانه به بهبود سلامت پوست و مو کمک می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *